top of page

Perinteisten autovalmistajien ahdinko syvenee - tästä on tulossa verilöyly

Päivitetty: 17. kesäk. 2023




Perinteisten autovalmistajien ahdinko syvenee, asia käy ilmi Fordin tilinpäätöksestä, joka kertoo karua kieltä perinteisten autovalmistajien syvenevästä ahdingosta!

Perinteisten autovalmistajien kannattavuuden ympärillä on vellonut sankka savuverho, kun kukaan ei ole uskaltanut julkaista virallisia lukuja tähän mennessä.

Nyt Ford on kuitenkin tullut kaapista ulos ja raportoinut sähköautot omana segmenttinään. Tästä käy hyvin ilmi kuinka pahassa ahdingossa legacy autovalmistajat ovat. Samalla he jakoivat luvut takautuvasti vuosilta 2021-2022.

Tämä on mielenkiintoista etenkin siksi, että Ford on Teslan jälkeen eniten sähköautoja toimittava sähköautovalmistaja.

Sähköautodivisioonan luvut.

- Tappio (EBIT) 2021 $-0.9B

- Tappio (EBIT) 2022 $-2.1B

- Tappio (EBIT) 2023 $-3B (ohjeistus)

Tilinpäätöksestä käy ilmi, että jokaisella sähköautolla tehtiin tappiota 21 875 dollaria (EBIT). Sähköautoja myytiin Fordin toimesta viime vuonna 96 000 kappaletta.

Samaan aikaan Ford toimitti polttomoottoriautoja 2 834 000 kpl ja niistä syntyi voittoa 6,8 miljardia. Sähköautodivisioona otti turskaa samalla ajanjaksolla 2.1 miljardia.

Ford on ilmoittanut, että sen pitäisi saada sähköautoliiketoiminta kannattavaksi vuoden 2026 loppuun menneessä. Moni analyytikko on tämän suhteen skeptinen, mutta odottavan aika on jokatapauksessa pitkä ja investoinnit massiiviset.


Vielä muutama vuosi sitten moni ennusti Teslan menevän konkurssiin, kun he aloittavat massatuotannon. Nyt näyttääkin siltä, että kun Tesla aloitti massatuotannon, niin perinteiset autovalmistajat menevät konkurssiin. Perinteiset autovalmistajat joutuvat nyt tekemään suuria investointeja, jotta he pysyvät jollain tavalla pelissä mukana.

Esimerkiksi Volkswagen sanoi investoivansa 193 miljardia dollaria tuotekehitykseen vuosien 2023-2027 aikana. Ja kun ottaa huomioon, että koko VW konsernin markkina-arvo on tällä hetkellä noin 63 miljardia on se huimaa luettavaa. Investointeja on kuitenkin pakko tehdä jos haluaa pysyä pelissä mukana, niin pitkä on kiinni kurottava matka. Jotain tästä kertoo sekin, että viime vuoden puolella VW:n johtaja Herbert Diess (on saanut sittemmin potkut), kertoi, että Tesla pystyy valmistamaan sähköautoja kolme kertaa nopeammin kuin Volkswagen.

Suurin kunnianosoitus amerikkalaisvalmistajalle tuli kuitenkin Toyota johtajan suusta, joka kuvaili Teslan tuotantoa sanoilla: "Truly a work of art". Se on paljon sanottu maailman isoimmalta autovalmistajalta ja vieläpä monien mielestä autotuotannon pioneeri yritykseltä.

Jotta perinteisille autovalmistajille ei jäisi liian mukavat oltavat, Tesla ilmoitti pari viikkoa sitten Invedor dayssa, että he tulevat laskemaan seuraavan sukupolven autojen tuotantokustannuksia puoleen nykyisestä. Viimeistään sen pitäisi olla iso herätys perinteisille autovalmistajille.


Tesla teki viime vuonna 13,6 miljardia voittoa myymällä 1,37 miljoonaa autoa.

Lopuksi: En ole Tesla uskovainen, mutta paljon he tekevät asioita oikein. Vaihdoin Teslani pois lukuisista syistä, mutta se onkin kokonaan uuden blogin aihe.

Autokilpailutus.fi - Myy autosi helposti netissä. Ainoa kilpailuttaja jonka omistus on 100% suomessa.

Comentarios


bottom of page